+32 487 995 885 geert@beardandbones.com

How to | 4 stappen voor een epsiche brand identiteit

én een gratis stijlgids

Eén van de uitdagingen bij het bloggen of het hebben van je eigen bedrijf is dat je vaak verschillende hoeden moet opzetten: schrijver, editor, fotograaf, boekhouder, ontwerper en zelfs die van klusjesman. Het zou natuurlijk mooi zijn om voor dit allees iemand in te huren, maar als je net begonnen bent is dat meestal onmogelijk. Haal je DIY-krachten dus boven!

Een consistente brand identiteit is waarschijnlijk één van de krachtigste tools voor handen om geloofwaardigheid op te bouwen en om op te vallen ten opzichte van je concurrentie. Deze brand identiteit bevat jouw website, sociale profielen, prints en andere visuals die gerelateerd kunnen worden aan jouw blog of bedrijf, zoals instagram en pinterest. Een samenhangende look creëren tussen al deze onderdelen helpt om vertrouwen op te bouwen en maakt het voor je lezers en klanten gemakkelijk om je brand te herkennen, iets wat je absoluut wil bekomen. Dit kan allemaal wat overweldigend overkomen, maar dat hoeft het echt niet te zijn. Laten we alles even in stukjes opdelen.

Op dit ogenblik heb je waarschijnlijk al een naam vastgelegd voor je blog of bedrijf en misschien heb je zelfs al een logo ontworpen waar je trots op bent. Een naam zal je echter niet maken of kraken, het is van belang om een brand te creëren die jou uitademt en tegelijk overeenkomt met wat jouw doelpubliek voor ogen heeft. Herinner je de woorden waarmee je speelde om je naam te vinden? Blijf zeker naar hen terug grijpen tijdens dit hele proces.

TYPOGRAFIE

Misschien besef je het niet, maar typografie is een groot onderdeel van eender welk geweldig ontwerp en zal een belangrijke rol spelen in elk deel van jouw brand id. Hoe zou je jouw brand id omschrijven? Is deze delicaat, hard, modern, traditioneel, of eerder speels? Kies één of twee fonts die dit effectief communiceren en gebruik enkel deze twee voor alle design elementen – website, blog posts, visitekaartjes, enz. Hierbij is het belangrijk om fonts te gebruiken die op het web werken. Google Fonts heeft enorm veel kwaliteitsvolle fonts die je kan gebruiken (gratis) op zowel je desktop programma’s zoals Photoshop en online platforms zoals WordPress en Squarespace. Enkele van mijn favorieten zijn Merriweather, Oswald en Raleway. Creative Market is een andere bron om unieke fonts van onafhankelijke ontwerpers op te vinden.

KLEUREN

Het is wonderbaarlijk hoe een beperkt aantal kleuren een gevoel kan communiceren zonder gebruik te maken van woorden. Kleuren zijn krachtig en belangrijk om over na te denken wanneer je bezig bent met je brand id. De meeste mensen hebben een aantal kleuren waar ze van nature toe aangetrokken zijn, maar  stop daar niet. Overweeg kleuren te gebruiken die jouw brand beter naar voor brengen op vlak van gevoel, berichten en producten. Ben je een blogger die workshops verkoopt die helpen om vrouwen die ondernemen te motiveren en te ondersteunen? Eén of twee heldere, krachtige kleuren zullen dit beter communiceren dan zachte pastel kleuren. Design Seeds is een geweldige bron om de perfecte kleuren te vinden voor jouw blog of bedrijf, net zoals Coolors.

FOTOGRAFIE

De foto’s die je kiest voor je website en sociale profielen zet de toon voor je blog en communiceert jouw stijl zonder moeite. Maar waar moet je starten? Foto’s nemen of vinden, die kwaliteitsvol zijn en consitentie tonen waarvan mensen denen wow, dit is klasse, is min of meer het moeilijkste gedeelte van heel het proces. Heb je een DSLR camera liggen die je ten volle wil benutten? Nu is jouw kans om dit te doen! Haal hem van onder het stof en vraag een vriend om enkele leuke foto’s van je te maken. Als fotografie niet echt je ding is, zijn er nog steeds massa’s online plaatsen waar je beelden kan afhalen, die dan ook nog eens een hoog pin-gehalte hebben. Mijn favoriete website hiervoor is Unsplash, er is hier een gigantisch aanbod en de “do whatever you want” licentie is episch. Nu weet dus iedereen waar ik mijn geweldige blogfoto’s vind… yup, the secret is out!

Taal

Dit heeft misschien minder te maken met de visuals van je brand, maar het is nog steeds belangrijk. De taal die je gebruikt moet consistent zijn met alle dingen waar we het hierboven over hadden. Als je veel kleuren en speelse typografie gebruikt, zal een alledaagse, vriendelijke schrijfstijl meer geschikt zijn dan een serieuze, zakelijke toon. Denk eraan dat het beter is om jezelf trouw te blijven en op een voor jou natuurlijke manier te schrijven. Net alsof je aan het praten bent met hechte vrienden. De kans is groot dat de typografie, kleuren en foto’s die dicht aan leunen bij wie je bent en wat je stijl is. Jouw schrijfstijl (tone of voice) zou mooi complentair met alle andere elemeneten moeten zijn.

Om je te helpen om al deze verschillende elementen samen te brengen en zo een geweldige, samenhangende brand ID te creëren kan je hieronder een stijlgids vinden om te gebruiken (en het is gratis). Toon je nieuwe look op Pinterest en geef je lezers een leuke, creatieve visual die je rebrand aankondigd – gegarandeerd dat ze onder de indruk zullen zijn, zoals het zou moeten!

Wat communiceert jouw brand ID? Gebruik je grootse, krachtige kleuren, of eerder zachte, delicate pastels? Deel jouw ideëen onderaan in de comments, plus een link naar jouw volledige stijlgids – Laat ons even meegenieten!

For updates and branding advice

Thank you for taking interest in Beard and Bones. At this time we are working on a new website. While waiting let us ease your pain with a subscription form to our brand new newsletter. Two times a month we will give you an update on what has happened in our office and in the world of design and lettering.

Feel free to join. Welcome to our bad bad bearded pack!

It’s only a matter of time until you get stuffed with free goodies, essential for a good workflow, and interesting blog-posts on how you can make your business better.